Hé, leuk dat je even komt kijken op mijn blog!

Eten & DrinkenHealthy

De feestdagen overleven

De feestdagen overleven
The most wonderful time of the year!
Super gezellige dagen die vaak worden doorgebracht met vrienden of familie. En daarbij als traditie mega veel lekkers… Niet voor niets is het in januari altijd erg druk bij de sportcentrums en diëtisten :(

Het is toch feest?

Natuurlijk is het heerlijk om deze dagen eens wat extra’s te doen. Als je ergens als gast bent wil je waarschijnlijk ook genieten en als je zelf gasten krijg pak je ook wat meer uit dan met een normaal etentje. Maar hoe voorkom je nou dat je in 1 maand tijd jezelf zo laat gaan dat je weer 11 maanden bezig ben het recht te trekken. En ook al leef ik doorgaans super gezond, ook voor mij is het een uitdaging om te genieten zonder stress. Ik heb voor dit soort feestelijkheden en om de “feestdagen te overleven” altijd een soort plan welke voorkomt dat ik met het nieuwe jaar baal van mezelf. Wie weet heb jij ook wat aan deze tips, waardoor je niet alleen maar rauwkost hoeft te eten maar je ook niet schuldig hoef te voelen als je heerlijk geniet.

Een stappenplan!

1.Geen paniek

Het belangrijkste is dat je blijft luisteren naar je lichaam. Wat je eet en hoeveel heeft niets te maken met de feestvreugde. Kijk ook nu hoe je kunt genieten van hapjes door bijvoorbeeld alleen de brie te nemen en niet het toastje

2. Plan je momenten

Het is voor de meeste van ons niet realistisch om jezelf voor te nemen om de hele maand niet te snacken. Dan gaat het om wilskracht en bij feestelijkheden is die vaak toch wat zwakker. Beter is het om te kijken waar de grootste valkuilen zitten. Pak je kalender en kijk bij welk feestje je de teugels wat los zou willen laten. Is dat bij die vriendin die zo heerlijk kan koken met veel toetjes en likeur. Of heeft je moeder altijd een tafel vol taart waar je echt alles even wilt proeven.

Het is belangrijk dat je voor jezelf een keuze maakt. Probeer alleen wel te kiezen en niet op elk feestje los te gaan onder het motto “het maakt nu toch niet meer uit”. Ga je de hele maand je te buiten aan ongezond eten dan baal je in januari des te meer! Probeer het te houden bij 2 gelegenheden. En voel je dan ook niet schuldig over wat je eet, weet dat je als je 2 keer in een maand je ongezondere keuzes maakt je niet meteen weer bij af bent. De dag erna is ga je weer gewoon gezond verder.

feestdagen overleven3. Plan je snacks

Nu je weet op welk feestje je schuldvrij gaat genieten weet je ook op welke feestjes je wat meer tactieken kan toepassen. Ik heb zelf het minste moeite op borrels met chips en zoutjes. Alleen als ik met honger arriveer is het lastig om uit gewoonte geen chips e.d. te eten bij een glas wijn. Ik zorg dus, voordat ik weg ga, voor een gevulde buik. Het liefste neem ik nog snel even een gezonde vullende smoothie of 2 gekookte eieren. Zo kan ik alles weerstaan en pik ik alleen de dingen eruit die ik rustig kan nemen zoals noten en wat kaas en olijven.

4. Kies zelf

Is het de bedoeling dat ik blijf eten dan kies ik zoveel mogelijk voor groentes en eiwitten (vis, kip, vlees) en blijf van het brood en de friet af. Het makkelijkste is als eten in een buffet wordt opgesteld. Voor sommige ook juist weer de grootste uitdaging omdat meestal het grootste gedeelte niet gezond is. Maar ook hier kan je vaak kiezen voor pure gerechten als vis, kip en vlees en rauwkost. Bekijk eerst het hele buffet en maak dan je keuze. Schep vooral genoeg eiwitten op zodat je goed gevuld bent en de desserts kan overslaan. Krijg je zelf gasten dan is het al een stuk eenvoudiger! Kook iets wat feestelijk is maar ook goed voor je. Kijk bijvoorbeeld eens bij de nieuwere kookboeken waarmee je gezond en lekker kunt koken. Ik vind de boeken van Renske Kroes of Amber Albarda erg inspirerend. Die laatste heeft zelfs een gezond feesten boek!

5. Hou je aan je routines

Heb je ‘s middags een borrel of ‘s avond een diner hou je dan de rest van de dag aan je gezonde routines. Zorg ervoor dat je gezond ontbijt, groente neemt bij de lunch en genoeg in je koelkast hebt om van te voren nog even een bodempje te leggen. Ook is het fijn als je bijvoorbeeld een brunch hebt gehad dat je dan ‘s avonds alles in huis hebt om nog even een gezonde salade te maken. Zo voorkom je dat je alsnog de Pizzaphone belt. Neem ook een lekkere wandeling tussendoor om niet helemaal in te zakken. Als je je fit en gezond voelt zul je ook minder behoefte hebben aan snaaien.

6. Het is jouw keuze

Herinner je vooral dat je zelf de leiding hebt over hoe je je voelt en hoe je terug kijkt op deze dagen. In plaats van het motto “in janufeestdagen overlevenari zien we het wel weer” kan je je ook nu voornemen om trots te zijn op jezelf als je gezonde keuzes maakt. Voel je sterk en blij als je een stuk tulband weigert omdat je je realiseert dat je hier niet extra moe van wordt. En dat je lief bent voor je lijf.
Wees niet bang om een party pooper te zijn en ga je keuzes niet verdedigen tegenover andere. Het hoeft ook niet eens op te vallen als je bijvoorbeeld alleen noten eet i.p.v. chips. Krijg je toch vragen dan kan je altijd nog zeggen dat je net gegeten hebt.

7. Nog steeds geen paniek!

Het is niet het einde van de wereld als het toch niet helemaal zo gaat als je had gepland. Heb je een dag achter de rug met een mega kerstontbijt, borrel bij de familie met alles erop en eraan en daarna toch nog even een pizza besteld wees dan niet te hard voor jezelf. Kijk achteraf even wat je anders had kunnen doen. Had je bijvoorbeeld veel brood en suikers gegeten waardoor je de hele dag hongerig bleef? Ging je met een lege maag naar de borrel toe? Had je niets gezonds in huis en smaakte daarom die pizza zo lekker? Een volgende keer zal je hierdoor je wat beter kunnen voorbereiden waardoor je meer kan genieten van betere keuzes.

8. Geniet!

Geniet van je familie en vrienden en hou in gedachte dat het om het samen komen gaat!

Heb jij ook nog handige tips om je fit te voelen tijdens de decembermaand zonder 6 chocolade letters te verorberen :)

feestdagen overleven
1813 Views

Comments (0)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

koolhydraten en depressie

Koolhydraten en depressie

zuur base evenwicht

Verstoorde zuur-base balans

tonijn burgers

Snelle Tonijnburger

Helweek dag 1,Erik Bertrand Larssen, uitdaging

3. Helweek dag 1

juvo ervaringen

Juvo maaltijdvervangers review